Da mich das gewurmt hat :mrgreen: hab ich mal gestöbert und das jetzt mal in der offiziellen Pressemeldung gefunden:
Thermal management
Today’s Ram 1500 employs a production-first thermal management system that taps into heated engine coolant to speed up the warmup of automatic transmission fluid and engine oil to maximize the fuel saving benefits of those fluids.
The 2019 Ram 1500 takes that strategy a step further with an industry-first application that uses heated engine coolant to warm up the rear axle lubricant of 4x2 trucks.
The engine control unit manages a three-way valve in the engine cooling circuit. Heating the truck cabin always takes priority, based on the HVAC temperature setting. Once heated, the valve routes coolant to the rear axle, where it circulates through a cavity in the double-layer axle cover to warm the gear oil. The warmed gear oil is less viscous and brings the axle to peak operating efficiency faster. Also, the system helps prevent the rear axle from exceeding maximum temperatures during demanding conditions such as hauling and trailer towing.
Das Hauptaugenmerk liegt also auf Erwärmung wegen der Reibungswiderstände, lustigerweise nur verfügbar bei 4x2 und bei der längsten Achsübersetzung, in Wirklichkeit gings hier also mehr um einen Phantasiewert für den genormten Spritverbrauch als um echte Praktikabilität, genauso wie bei diesem "mild Hybrid" eTorque Müll, sowas nannte man früher einfach Startergenerator.
Dass, wenn das Ventil zum/vom Kühlkreislauf mal aufgemacht hat, auch das Diff etwas mitgekühlt wird ist klar aber "hepls prevent the rear axle from exceeding maximum temperatures" ist das was sich zwangsläufig ergibt und keine gezielte Kühlung. Das Kühlwasser hat auch im Optimalfall um die 90°C, sowas trägt nicht sonderlich zur Kühlung des Diffs bei.